Dringend advies: neem coronamaatregelen strikt in acht

Donderdag, 9 april 2020

Beste sportvissers, Het is prachtig visweer en ook de vooruitzichten zijn veelbelovend. Gelukkig is sportvissen nog toegestaan. Dat is een goede zaak, want vissend een frisse neus halen biedt in deze moeilijke tijden ontspanning en is goed voor de geestelijke gezondheid. Hengelsportvereniging de Rietvoorn hecht daarbij zeer aan een strikte naleving van de maatregelen die de overheid heeft genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Het strikt naleven van de door het kabinet afgekondigde maatregelen – die in ieder geval tot 28 april van kracht zijn – is essentieel om te kunnen blijven vissen. Dit is zowel van belang voor je eigen gezondheid, als voor de gezondheid van anderen. Neem deze maatregelen daarom serieus en handel hier als sportvisser naar. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat we de komende tijd kunnen blijven vissen. Daarom brengen we de volgende richtlijnen nogmaals met klem onder de aandacht:

• Heb jij of een gezinslid verschijnselen van griep of verkoudheid? Blijf dan thuis!

• Ben je volledig klachtenvrij en wil je gaan vissen? Ga dan altijd alleen op pad – ook als je naar de visstek reist of wanneer je met een boot het water opgaat.

• Kies je stekken bij grote voorkeur in landelijk gebied, zodat je geen of weinig andere mensen tegenkomt en het verbod op groepsvorming niet overtreedt.

• Houd je te allen tijde aan de minimale afstand van 1,5 meter. Neem echter het zekere voor het onzekere en houd zoveel mogelijk afstand. Dit betekent bijvoorbeeld dat je geen bivvies naast elkaar plaatst (ook niet op 1,5 meter afstand), niet bij andere sportvissers gaat buurten en geen foto’s van elkaars vangsten maakt. Ook al dan niet toevallige groepsvorming en samenkomsten zijn verboden, dus voorkom dat je deze indruk wekt en vis alleen.

• Tot zeker 1 juni 2020 geldt er een verbod op samenzijn. Het houden van viswedstrijden – in welke vorm dan ook – is onder geen enkel beding toegestaan. Ook als je voldoende afstand tot andere sportvissers houdt.

Verbod op samenscholing
Via een ingestelde noodverordening (die geldt in alle gemeenten) kunnen burgemeesters sneller en gemakkelijker optreden als groepen mensen zich buiten vertonen. Op dit moment geldt er een verbod op een samenscholing van drie of meer mensen die geen onderdeel uitmaken van hetzelfde huishouden. Met de Paasdagen in zicht, zal er intensief worden gehandhaafd door BOA’s en politie. Houd je daarom aan de bovenstaande maatregelen en adviezen en bespaar jezelf een boete van € 390,-.