Info Jeugd

Informatie jeugdwedstrijden!

Ook dit jaar organiseert HSV-de Rietvoorn met veel plezier weer wedstrijden voor de jeugd en we hopen jou dan ook graag te zien! Ben jij 17 jaar of jonger en vind jij het leuk om te vissen, of wil jij het graag leren? Dan ben jij bij ons van harte welkom!

Niet alleen zijn de jeugdviswedstrijden leuk, gezellig, competitief, een mooie buitensport, spannend en leerzaam, maar ze zijn ook GRATIS en je kan er mooie geldprijzen en bekers winnen!

Er zijn zes viswedstrijden gepland op donderdagavond waar we vòòr 18.30 verzamelen.

De twee wedstrijdlocaties waar we, om en om, gaan verzamelen en vissen, zijn: de visvijver in Alteveer deze ligt aan de Jan Tooropstraat bij de Reckebrug (zie kaart links) en de tweede visvijver is bij Stadshagen daar verzamelen we achter de garageboxen van Residentie de Stadshaghen, de ingang is aan de Dikkersstraat (zie kaart recht).

De datums met daar bijhorende wedstrijdlocaties wordt elk jaar weer op nieuw ingezien en zo nodig verandert. Je vindt deze informatie op onze website.

Spelregels Jeugdwedstrijden!

Om een zo eerlijk mogelijk wedstrijdverloop te krijgen moet er aan bepaalde regels gehouden worden! Deze vind je hieronder.

De viscompetitie wordt ingedeeld in 2 leeftijdscategorieën, deze zijn: t/m 12 jaar en 13 t/m 17 jaar!
Bij de leeftijdscategorie t/m 12 jaar is het toegestaan dat de begeleider zijn visser helpt, maar let wel op: zo minimaal mogelijk! Het is de bedoeling dat de deelnemer(ster) zelf vist en niet de begeleider! Alleen bij optuigen/opruimen van de hengelsportspullen, onverwachte problemen en als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld bij het onthaken van de vissen of scheppen van een grotere vis mag er hulp worden geboden! De hengellengte in deze categorie is max 8 meter.
Bij de leeftijdcategorie 13 t/m 17 jaar is het de bedoeling dat de wedstrijdvisser zoveel mogelijk zelf alles doet, Alleen bij het optuigen/opruimen mag er geholpen worden door de begeleider! Zijn er toch ongewenste problemen dan zijn er wedstrijdleiders van HSV de Rietvoorn aanwezig die de deelnemers graag willen helpen en ondersteunen! De hengellengte in deze categorie is max 9,5 meter.

Vooraf aan de wedstrijd wordt er een lootje getrokken om de visplek; hierna kan iedereen rustig hun nummer aan de waterkant opzoeken, waarna het visgerei kan worden klaarmaakt voor de wedstrijd.

Je vist anderhalf uur met een vast hengel met daaraan een lijn, dobber, loodjes en een enkeltandige haak. Aan de haak mag met verschillende soorten aas gevist worden zoals bv: maden (geen gekleurde), brood of pieren Er mag worden gevoerd met speciaal daarvoor bestemd lokvoer.

Er wordt gevist op witvis: snoek, snoekbaars en paling tellen niet mee! De wedstrijd begint na het horen van het eerste claxon-geluid en eindigt bij het tweede Hierna mag er niet meer verder worden gevist en kan er worden begonnen met opruimen van de hengelspullen. De vis die tijdens de wedstrijd gevangen is moet worden bewaard in een leefnet. Deze moet in het water liggen totdat de wedstrijdleiders zijn gearriveerd om ze te wegen. Wordt er een grote vis gevangen, dan dient deze zorgvuldig en met een schepnet geland te worden waarnaar het , na het onthaken, voorzichtig in het leefnet geplaats kan worden. Zorg altijd er voor dat je respectvol en voorzichtig met al je gevangen vis omgaat en laat geen rommel achter in het water of op je visplek!

De visser die het meest kg vis gevangen heeft in zijn categorie wordt winnaar, de één na beste tweede en enzovoort. Aan het eind van de wedstrijd zijn alle uitslagen bekend en worden de prijzen per categorie uitgereikt. Het komt voor dat er meerdere vissers hetzelfde gewicht bij elkaar vangen, de plek voor de geldprijzen wordt dan door middel van een toss bepaald.

Bij elke wedstrijd zijn er punten te verdienen; 1ste plek 250 pnt, 2de plek 240 pnt, 3de plek 230 pnt en enz.. (Bij gelijk aantal gewicht krijgt men hetzelfde aantal punten) Diegene die de meeste punten heeft aan het einde van de viscompetitie mag zich de Kampioen van Ommen noemen in zijn categorie en krijgt de grootste beker! Let er wel op dat de twee slechtste wedstrijden worden weggestreept! Als het voorkomt dat op het eind van de competitie evenveel punten behaald is door meerdere hengelaars, dan wordt de rangschikking bepaald door middel van de meest en hoogst behaalde resultaten in de onderliggende wedstrijden! Er zijn vijf bekers per categorie te verdelen!

Wij gaan er van uit dat iedereen zo sportief en respectvol is om aan deze regels te houden. Dit om een zo eerlijk mogelijk wedstijd te krijgen met een goede sfeer. Mocht er toch iets gebeuren tijdens de wedstrijd door de deelnemer of begeleider(s) wat niet door de beugel kan. Dan kan de wedstrijdleider desbetreffende maatregelen nemen om dit op te lossen. Dit kan zijn: teruggooien van de visvangst, uitsluiting v/d wedstrijd of uitsluiting competitie.

Het kan zijn dat tijdens de viswedstrijden filmpjes en foto’s gemaakt worden van de deelnemers door HSV de Rietvoorn! Deze kan je weer vinden op onze site maar ook op andere media instanties, zoals bijvoorbeeld de krant.

Er is ook een nieuwe prijs geïntroduceerd: “Wie vangt de zwaarst gewogen vis in de competitie” Heb jij tijdens de viswedstrijd een mooie zware vis gevangen? Geef dit aan tijdens het wegen en misschien ben jij wel diegene die deze mooie prijs in ontvangst mag nemen aan het einde van de competitie.

Wij hopen samen met jou op een super leuke, leerzame en gezellige jeugdvisviscompetitie! Vang ze en tot gauw!

Deelname van de wedstrijden die georganiseerd worden door HSV de Rietvoorn is geheel voor eigen risico van de deelnemer. HSV de Rietvoorn is niet aansprakelijk voor elke door de deelnemer geleden schade of persoonlijk letsel die de deelnemer lijdt als gevolg van deelname aan de wedstrijd.