Roofviswedstrijd

Klik hier om je op te geven voor deelname aan de Roofviswedstrijd

Reglement roofviswedstrijd HSV De Rietvoorn 2018

De organisatoren kunnen op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, verlies, diefstal (of andere incidenten) tijdens de wedstrijd.

De roofviswedstrijden van HSV De Rietvoorn vallen geheel onder de regelementen van Sportvisserij Nederland en de Nederlandse wetgeving. Tijdens de wedstrijd mag er enkel met kunstaas worden gevist en zal het Catch&Release principe worden gehanteerd. De vis moet dus worden teruggezet nadat er bewijslast is gemaakt van de vis(foto’s). Deze wedstrijd is gebaseerd op de goede trouw en eerlijkheid van de deelnemers. Elke deelnemer gaat akkoord met dit reglement en zal andere bewoners, voorbijgangers of vissers die actief zijn in dezelfde wateren, respecteren. Ook het milieu (gooi de verpakking van kunstaas, peuken, nylon en andere rommel in de bakken of neem het mee) dient te worden gerespecteerd.
Voorwaarden voor deelname en inschrijving:
Om deel te nemen moet u:
▪Je naam en leeftijd hebben doorgegeven aan de organisatoren
▪In het bezit zijn van een camera. Telefoon mag ook.
▪In het bezit zijn van de Vispas.
▪In het bezit zijn van een landingsnet.
▪Akkoord zijn met de hier genoemde reglementen.
▪Bij uitreiking van een gele kaart zullen punten in aftrek volgen.

Afbeelding rechten:
▪De deelnemer machtigt de organisatie, het recht om de afbeelding te gebruiken in deze wedstrijd.

Annulering van de wedstrijd:
▪De organisatie behoudt zich het recht om te annuleren in geheel of gedeeltelijk als de veiligheid van de deelnemers niet meer kan worden gegarandeerd, in het bijzonder als gevolg van extreme weersomstandigheden. Bij ijsvorming zal de organisatie de wedstrijd verplaatsen naar een later tijdstip. Deze datum zal zo snel mogelijk worden gepubliceerd.

Verloop van de wedstrijd:
De wedstrijd wordt aan één stuk door gevist, dus geen middagpauze.
*tijden zullen volgen*
▪Het verzamelen van de deelnemers en afhalen van de scorekaart.
▪Briefing
▪Vertrek naar het viswater.
▪Start van de wedstrijd.
▪Einde van de wedstrijd.
Alle deelnemers dienen zijn teruggekeerd voor 17:00 uur.

Materiaal dat er gebruikt mag worden:
▪Tijdens de wedstrijd mag er enkel met kunstaas worden gevist.
▪Het kunstaas mag niet worden uitgerust met meer dan 2 haken/dreggen.
▪Er mag maximaal 1 stuk kunstaas aan de lijn bevestigd zijn.
▪Vissen met natuurlijk aas levend of dood, is verboden.
▪Tijdens het vissen mag er gebruik worden gemaakt van 1 hengel en 1 hengel mag volledig opgetuigd als reserve worden meegedragen.
Kunstaas:
In Ommen spreken wij van kunstaas bij gebruik van metalen, houten of kunststof objecten, die een combinatie van visuele en stromingsprikkels geven waardoor roofvissen het als prooi herkennen.
De volgende soorten kunstaas zijn toegestaan:
▪Softbaits of shads; vis-, amfibie- of wormachtige imitatie van zeer zachte en soepele kunststof.
▪Pluggen en Jerkbaits van hout of kunststof.
▪Spinners, spinnerbaits, pilkers en lepels
▪Streamers en tubeflies groter dan 10 cm.
Kunstvliegen kunnen ook als kunstaas worden gezien. In de hengelsport is het vissen met kunstvliegen een aparte discipline: het vliegvissen. Omdat deze vorm van vissen niet is toegestaan tijdens de wedstrijd, zijn kunstvliegen ook niet toegestaan.

Bij vangst van een vis:
▪Gevallen vis telt niet
▪De vis moet regulier voor de kieuwen zijn gehaakt
▪Van elke vis worden twee foto's gemaakt. Op beide foto's dient duidelijk de scorekaart zichtbaar te zijn.
▪Een foto waarop de vanger de linkerzijde van de vis toont en ook een deel van de omgeving duidelijk op te zien is.
▪Een foto met meetlint ernaast. Bij gebrek aan een onthaakmat moet grote vis in de kieuw/bekgreep worden gemeten. In het uiterste geval mag het natte schepnet als ondergrond worden gebruikt; vis op een kale ondergrond telt niet mee. Maak dus altijd een foto op een zachte ondergrond!
▪Bij constatering van gebreken over de goede omgang met de vis, krijgt de deelnemer een gele kaart.

Foto en lengte van de vis moet direct na de vangst worden doorgegeven op het door de organisatie verstrekte nummer. Niet doorgestuurde vissen zullen niet meetellen!!

Puntentelling:

Punten kunnen worden behaald op basis van de lengte van de vis.
De score zal bepaalde worden op basis van de gezamenlijke vangst.
Elke vis dient te worden gemeten en de centimeters moeten worden genoteerd op de scorekaart.
Per vissoort is er een quotum
▪Baars, de 5 grootste baarzen zullen meetellen.
▪Snoekbaars, de 3 grootste zullen meetellen
▪Snoek, de 2 grootste zullen meetellen
▪Roofblei: de 3 grootste zullen meetellen
▪Winde: de 3 grootste zullen meetellen
Bij de vangst van bijvoorbeeld 8 baarzen, tellen de 5 grootste.
Voorbeeld: een snoek van 67 cm is gelijk aan 67 punten. We zullen de punten dus tellen na de lengte van de vis.

Parcours:
Het parcours zo groot als men kan fietsen of lopen, mits met binnen de stadsgrenzen blijft.
Vervoer met fiets of openbaar vervoer is toegestaan.
Minimale afstand tussen 2 koppels (ook wanneer niet gevist wordt) is 50 meter en koppels mogen niet tussen elkaar in vissen.
Het parcours moet duidelijk in beeld worden gebracht op de vangstfoto.
Vissen vanaf boten is niet toegestaan.

Afbeelding rechten:
Annulering van de wedstrijd:

Datum (en tijd) Woensdag 24-10-2018 09:00 uur t/m woensdag 24-10-2018 17:00 uur
Uiterlijke inschrijfdatum Zondag 21-10-2018